کد مطلب: 6986
تاریخ انتشار : 4 بهم 1393 - 11:12
حتماً شما هم کلمه افسردگی را شنیده‌اید. افسردگی یا Depression یکی از بیماری‌های روانپزشکی است که مثل هر بیماری دیگر علائم ویژه‌ای دارد. امروزه افسردگی را «سرماخردگی روانی» می ‌نامند

به گزارش نسل آگاه ، حتماً شما هم کلمه افسردگی را شنیده‌اید. افسردگی یا Depression یکی از بیماری‌های روانپزشکی است که مثل هر بیماری دیگر علائم ویژه‌ای دارد. امروزه افسردگی را «سرماخردگی روانی» می ‌نامند و همین عبارت نشانگر شیوع بسیار زیاد آن است ولی با این وجود بسیاری به این بیماری مبتلایند ولی خودشان نمی‌ دانند. آن ها هر روز با این اختلال خلق می ‌جنگند و در روندی فرسایشی تلاش می‌ کنند کارهای روزانه‌ شان را به خوبی انجام دهند. این اشخاص بیمارند و به همین جهت نمی ‌توانند مانند گذشته کار و فعالیت کنند. آن ها از شکست‌های بزرگ و کوچک هر روزه غمگین‌ تر می ‌شوند، باز هم تلاش می‌ کنند، بیش تر ناکام می ‌مانند و . . . این چرخه معیوب مدام تکرار شده و به بدتر شدن بیماری منجر می ‌شود که گاهی اوقات می‌ تواند عواقب وخیمی در پی داشته باشد. در زیر علائم این بیماری را آورده‌ایم. من پینشهاد می ‌کنم آن ها را به دقت بخوانید و اگر تعداد زیادی را در خود می ‌بینید به پزشک مراجعه کنید: 

Cold * تحریک ‌پذیری – بی‌علاقگی 
 * انرژی پایین نسبت به چیزهایی که قبلاً مورد علاقه بوده‌اند 
 * اضطراب فزاینده – بیقراری 
 * اختلال در خوابیدن 
* دیر به خواب رفتن

* بیدار شدن‌های مکرر از خواب   

* احساس نیاز بیش تر به خواب 
* احساس خستگی هنگام بیدار شدن 
* افزایش یا کاهش اشتها 
 * احساس بیهودگی و بی‌ارزشی
* اشکال در تمرکز
 *هجوم افکار
* افکار آزار دهنده 
* احساس ناامیدی و یا درماندگی 
* افکاری مبنی بر آسیب‌ زدن به خود یا دیگران
* گریه‌های گاه و بیگاه 
* دوری گزیدن از خانواده و دوستان 
اگر تعداد زیادی از این علائم را در خود دریافتید و دیدید که بیش از یک ماه به طول انجامیده‌اند، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. بعضی‌ها از این که درخواست کمک کنند، شرم دارند و فکر می‌کنند که آن ها قوی تر از آنند که از کسی کمک بخواهند. اگر به موقع اقدام نکنید، نشانه‌ها مرتباً شدیدتر شده پیامدهای ناخوشایندی را همراه خواهند داشت. پس بیهوده خود را آزار ندهید. 
اگر درمان مناسبی دریافت کنید، در عرض دو یا سه هفته اثرات آن اندک اندک ظاهر می‌شوند و آسوده خواهید شد. حالا که درمان به سادگی انجام می‌شود پس چرا معطل می‌کنید؟ 
بهتر است ابتدا از یک پزشک عمومی کمک بخواهید. او شما را راهنمایی خواهد کرد و به یک روانپزشک ارجاع خواهد داد. هنگامی که تحت درمان دارویی‌ هستید، باید صبور باشید. درمان افسردگی و دیگر بیماری‌های روانپزشکی به زمان نیاز دارد. چرا که این بیماری‌ها مثل شکستگی پا یا دندان درد نیستند که فوراً و در مدت کوتاهی از شرشان خلاص شوید. پس به یاد داشته باشید که باید صبر کنید. علاوه بر این مرتباً با روانپزشکتان در تماس باشید و با او ملاقات کنید و از همه مهم تر هرگز داروهایتان را بدون توصیه پزشک کم یا قطع نکنید چرا که با این کار تمامی زحماتتان را هدر خواهید داد. 
در ضمن بهتر است در طی درمان دارویی با مشاوری هم ملاقاتی ترتیب دهید. او به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید با بیماری کنار بیایید، بهتر تحمل کنید و در میانه راه جا نزنید. همچنین به شما یاد می‌دهند که چطور از عود نشانه‌ها نیز جلوگیری کنید. 
آن ها از شما حمایت می‌ کنند و تشویقات آن ها موثر خواهند بود. یک درمانگر روان‌شناختی در کنار یک درمان دارویی، مجموعه خوبی برای درمان افسردگی هستند.

به خودتان کمک کنید

Coldاگر فکر می ‌کنید روح‌ تان سرما خورده است، می ‌توانید به روش‌های زیر با آن مبارزه کنید:

یکی از کارهای بسیار مهم این است که در ساعت معینی از خواب بیدار شوید. داشتن نظم به کارکرد طبیعی بدن شما کمک می‌ کند که احساس بهتری داشته باشید.

فعال باشید و اکسیژن به میزان کافی جذب کنید. در طول روز، انجام ورزش ملایم به خصوص در موقع صبح و بیدار شدن از خواب به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بسیار به سرزندگی شما کمک می‌کند.

نور مناسب به بهتر شدن کارکرد بدنتان کمک می‌کند. سعی کنید در محیط زندگی یا کارتان از نور مطلوب و مورد دلخواه‌تان استفاده کنید و تا جای ممکن از تاریکی و نور بسیار کم بپرهیزید.

سعی کنید مشکلی که موجب آزارتان می ‌شود را پیدا کنید و در مورد آن با روانشناس صحبت کنید یا در مواقع غیرضروری با یک دوست معتمد یا یکی از نزدیکانتان در مورد آن حرف بزنید.

کار و مشغله روزانه‌ تان را در حد توانتان تنظیم کنید.

به کار یا سرگرمی ‌ای که علاقه دارید چند ساعت در طول روز بپردازید.

سعی کنید در مواقع مواجهه با مشکل یا استرس روزانه اعتماد به ‌نفس خود را از دست ندهید و آن را تقویت کنید.

سعی کنید از حافظه ‌تان استفاده کنید و تمرکز خود را بالا ببرید. کتاب یا مطالب مورد علاقه‌ تان را در طول روز مطالعه کنید.

به موسیقی شادی که از آن لذت می‌برید و باعث تغییر روحیه‌ تان می‌شود، گوش دهید.

اگر اهل نوشتن هستید، دلایل افسردگی خود را بنویسید. اگر از طریق نوشتن آنچه در دل دارید، آرامش می ‌یابید، در این صورت افکار شما و آنچه موجب افسردگی ‌تان شده است تا حدی آشکار می‌ شود و شما از دلایل درون خود که شاید تاکنون به آن پی نبرده‌اید، آگاه می‌شوید.

مترجم : آذین صحابی

نظر شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.